Oprava trojkolky pre seniorov
Tak ako iné stroje, aj trojkolku pre seniorov časom postihuje zub času. Nezáleží pritom, či ju využívate dennodenne alebo iba príležitostne.
Opotrebenie tricyklov
Ak sa vám to stane, hľadanie príčiny vám uľahčí, ak svoju trojkolku dobre poznáte. Príliš veľa rešpektu voči technike brzdí mnoho hobby – aj používateľov rehabilitačnej trojkolky pre seniorov od opráv vlastného „tátoša“. Veľakrát sa totiž oplatí lepšie pozrieť na problém, či ho náhodou nevieme vyriešiť sami. Niekedy postačí trocha trpezlivosti.
Reťaz na tricykli
Reťaz – kým ju je sotva počuť, ľahko a ticho prechádza cez ozubene kolieska, nikto sa ňou nezaoberá. Až keď jej prácu začujeme a nebodaj, začne preskakovať cez zuby, spozornieme. Veľa krát to už môže byť však neskoro a oprava tak zdražie.
Pre reťaz je záťažou každé jedno šliapnutie do pedálu. Preto, aby nejaký ten čas vydržala, potrebuje starostlivosť. V neposlednom rade o životnosti a opotrebení reťaze rozhoduje aj štýl jazdy.
Najväčšie opotrebenie reťaze
Tri veci ovplyvňujú reťaz najviac:
- poveternostné podmienky
- nedoladené prehadzovanie
- nadmerne silné šliapanie do pedálov
Pričom posledné dva body podľa výrobcov zapríčiňujú najväčšie opotrebenie reťaze.
Rýchlosť a prevody na trojkolke
Pri výbere rýchlosti výrobcovia radšej odporúčajú menšiu rýchlosť s ľahším prevodom, ako pomalšie a ťažké zábery do pedálov.Tým nebude reťaz zbytočne namáhaná. Dôležité je počas ťažkých záberov nemeniť rýchlosť a dbať na to aby reťaz sadla na zvolenú rýchlosť a až potom zabrať do pedálov.
Poskakovanie reťaze
Pri probléme, keď poskakuje reťaz, je najlepšie sa na to osobne pozrieť a často stačí len dobre našponovať prehadzovací kábel. Väčšinou sa to stáva na zadnom prehadzovači, kde sú ozubené kolieska blízko seba.
- Urobre si skúšobnú jazdu, a pozrite sa, na ktorom stupni vám reťaz preskakuje.
- Pozrite sa na prvý a posledný stupeň – ak aj tu reťaz skáče, treba prehadzovanie doladiť. Dolaďuje sa to skrutkami s názvom „H“ a „L“.
- Preraďte na najväčšie ozubené koliesko, a točte skrutkou „H“ dovtedy, pokým sa nedostane horné koliesko prehadzovača rovno pod najväčší stupeň.
- Teraz preraďte na najmenšie ozubené koliesko prehadzovania a točte skrutkou „L“ rovnako ako pri predošlom bode. Napokon urobre skúšobnú jazdu.
- Ak ešte reťaz stále skáče, pravdepodobne treba doladiť našponovanie kábla prehadzovania. Skrutka na nastavenie tohto úkonu sa nachádza pri prepínacej páčke na riadidlách. Točením skrutky zvýšite alebo povolíte napätie. Tento úkon vyžadujm trpezlivosť. Zakaždým by sa mala skrutka pootočiť o jednu štvrtinu otočenia a vzápätí odskúšať nastavenie. Ak je našponovanie optimálne, tak poskakovanie reťaze by malo byť minulosťou.
Starostlivosť predlžuje život reťaze
Trošku starostlivosti taktiež predĺži život reťaze. Predovšetkým na prehadzovaní a kazetách s ozubenými kolieskami by sme mali z času na čas vlhkou špongiou zotrieť hrubé znečistenie a na novo namazať. To, ako často by sme to mali urobiť, závisí od poveternostných podmienok počas jazdy a toho, koľko sme na trojkolesovom bicykli odjazdili. Reťaz by nemala vydávať žiadne zvuky, preto ak sme reťaz doposiaľ nenamazali, bude zrejme najvyšší čas.
Na mazanie použijeme bicyklový olej, ktorý nanášame na reťaz nad ozubenými kolieskami. Necháme pôsobiť a nadbytočný olej zotrieme. Hotovo! Veľmi riedke mazivo nepatrí na bicykle, lebo tam nezotrvá veľmi dlho.
Aj napriek dobrému zaobchádzaniu s reťazou môžeme opotrebenie len spomaliť, no nie celkom zastaviť. Reťaz sa opotrebúva pre jej neustále našponovanie, no a časom sa stane, že si zúbky reťaze nesadnú. Ako to spoznáme? Reťaz počas jazdy poskakuje a prešmykuje alebo pri trojkolkách bez prevodu zoskočí z ozubených koliesok.
Tak ďaleko by to ale nikto nemal nechať zájsť. V spomenutom prípade natiahnutá reťaz napadla už aj ozubené kolieska a oprava celého systému už môže byť drahší špás. Natiahnutie reťaze sa dá zistiťaj voľným okom, no potrebuje to trocha praxe. Existujú pomôcky na zistenie opotrebenia reťaze, stoja iba pár eur.
Malé natiahnutie reťaze sa pri bez prevodových trojkolkách a s prevodmi v nábojoch dajú jednoducho došponovať. K tomu stačí uvoľniť skrutky zadného kolesa a potiahneme ho dozadu, až kým sa nám reťaz vyrovná. Približne 1cm je odporúčaná vôľa reťaze. Reťaz teda nesmie byť veľmi našponovaná. Ak sme reťaz dostali do ideálnej polohy, môžeme dotiahnuť skrutky. Pri doťahovaní musíme dbať na vyrovnané koleso. Ako posledné si skontrolujeme brzdy, či nám sedia.
Ak je reťaz príliš opotrebená, zaobstaráme si novú. No nie je reťaz ako reťaz. Existujú rôzne modely odlišujúce sa hrúbkou a zložením a pravdaže aj cenou. A preto sa radšej starajme nielen o reťaz trojkolky, ale o trojkolku celú. Môže sa nám to stokrát vrátiť príjemnými jazdami a spoľahlivosťou.
V prípade závad na trojkolke nás neváhajte kontaktovať